söndag 1 april 2012

Regler, bra eller dåligt??

Idag har det cirkulerat många frågor i mitt huvud.... Vad ska man ha för regler? Ska barn få bestämma allt själva? Är det ok med fri uppfostran? Är regler bra för barn?
Blir så trött på alla runt om kring mig då jag känner ett ansvar gent emot mina och andras barn...
När man märker att barn far illa, när ska man ingripa och vad kan man göra? Vad kan man säga? När vet man egentligen vad som är rätt och fel? Alla föräldrar är olika och vi alla uppfostra olika.. vissa har strikta regler, vissa gör som de vill. andra är mer lugna och tvärtom.... Jag är inte världens bästa mamma men tänker ALLTID till mina barns bästa.. mina barn går ALLTID före allt annat... Önskar att alla tänkte och gjorde som jag men vet att verkligheten inte är sån... nu inte med uppfostran utan att man alltid har tänket med sig och att barnen alltid går först... Jag skäller på mina barn ibland och skriker även på dom men alltid av kärlek... Jag älskar mina barn precis som dom är och även om dom gjort fel ska de alltid veta att de kan komma till mig... Vad som än händer och vad dom än har gjort vill jag att de ska känna förtroende för mig och det tror jag är viktigt för alla barn... En sak jag även mår väldigt dåligt av är att veta att barn inte är trygga i sitt eget hem.. Mina barn kommer alltid vara de.. Trygg grund att står på gör att man är mer trygg i sig själv och det är en viktig egenskap.
Min bästa vän har sagt till mig många gånger. Det är inte dina barn, du kan inte ta på dig det, du måste tänka på dig själv, det tar mycket energi från dig.. ta hand om dig för det finns inte mycket du kan göra utan att bara finnas där.... Jag vet att det hon säger är sant och att jag inte mycket kan göra... Hon är klok min vän och hon vet verkligen vad hon säger...
Men dit jag mest ville komma med detta inlägget var regler....Vad ska man ha för regler vad det gäller våra barn?
Hur länge ska barn få vara uppe på vardags kvällar och helger?
Vilken tid ska de vara hemma när de är ute på byn när de är under 15 år?
Är man som förälder för nyfiken om man fråga vad de gjort eller ska göra?
Är det ok att fråga över huvud taget?
Vilken ålder är det ok att barn har egen mobil? Ska det vara abonnemang eller kontant kort?
Hur länge ska barn få sitta vid datorn? ska det finnas en max tid eller ska de få välja själva?

Nu vet jag att mina barn inte är så gamla men känner ändå att dessa frågor är viktiga för mig... Som jag skrev innan känner jag ett ansvar som jag egentligen inte vill känna eller hur man ska säga...

Jag tycker det är viktigt med regler och att barn mår bra av de.. Sen vad det gäller vilka regler är det ju olika från familj till familj... vissa barn sköter sig väldigt bra andra inte...
Ett exempel som stör mig och det är när barnen sitter med telefonen eller datorn hela tiden.. Vad hände med att man lekte med kompisar eller gjorde annat... Jag är inte uppvuxen med egen telefon eller dator och beroendet fanns inte då... Jag tror att många föräldrar är lata och inte vill säga till barnen. Att de blir som en "barnvakt"... Du behöver inte gå upp tidigt om du sätter på en film, du behöver inte sysselsätta dina barn när de har datorn, ge dom en mobil och du kan få tag i dom.. men så tänker inte barnen utan, spel, facebook eller andra liknelser. Datorer kan vara bra för barn då man kan leta upp olika saker, ibland behövs det genom skolan, olika fakta osv...
Jag gillade inte regler när jag var yngre men jag är glad att jag hade det idag och därför vill jag att mina barn ska ha regler... som sagt mina barn är fortfarande små... Vad det gäller tider på kvällen så är det olika på hur gammal man men såhär tycker jag är en rimlig tid att lägga sig på:
2-3 år 18,00-19,00
3-5 år 19,00-19,30
6-10år 19,30-20,00
över 10 år är en svår ålder tycker jag... men oftast är det skola dagen efter och de ska orka komma upp på morgonen  så 21,00-21,30 är en bra tid...
Sen vet jag att många barn lägger sig när dom vill men jag tycker ändå att dessa tider är en bra grund.... Helgen tycker jag dock att det är ok att lägga sig lite senare om man som barn klara av det.. det är inte alla barn som orkar upp på morgonen därpå om det blev sent kvällen innan... blir kanske då väldigt griniga...
Jag har den turen att om mina barn är uppe lite längre på kvällen innan så sover de också längre på morgonen därpå.. ca 10-12 timmar per natt sover mina barn och jag vet att de kan tyckas vara lyx men de behöver de.. och fasta tider varje kväll, både med mat och sov tider gör barnen gott...

Nu har jag svara själv på några av frågorna och känner att jag inte kan svara på alla då jag inte ha tex tonårs barn eller skolbarn... Men känner många som har och alla gör olika... Men som sagt tider och regler är viktigt för barn....
När jag passa andras barn gör jag på mitt sätt även om föräldern gör annat.. för hemma hos mig är det mina regler och tider som gäller... Tycker att det brukar gå bra men ibland inte... De barn som inte är vana vid regler har ofta svårt för mina...

Visst att det finns föräldrar som tycker att om man inte har barn i viss ålder ska man inte yttra sig men vill ändå veta då mina barn också kommer komma dit en dag....
Tiden går fortare än man tror och hoppsan barnen börja visst skolan om ett år.... Den tanken skrämmer mig ibland...
Nähe nu tar vi vara på den tiden vi lever i nu och njuter av varje dag som går.. sluta tänka bakåt och tänk bara framåt men tänk inte för långt fram utan lev i nuet...

10 kommentarer:

  1. Tänk på att sätta en spärr på telefonabonnemanget till barnen. Tex att man bara får ringa och skicka sms för 200 kr varje månad. Blir lätt en saftig räkning annars. Även lätt för vuxna människor att övertrassera sina gränser. Inte så kul när ni står där sen och inte kan betala räkningen som sedan hamnar hos kronofognden... Bara ett litet tips... Den där anmärknignen kan förfölja en länge. Man kan tex få svårt att skaffa lägenhet och inte få ta lån på bil...

    SvaraRadera
  2. Jag har ju två kullar och få brottas med båda delarna som förälder, min 15-åring sitter tok för mycket via datorn/mobil och det är inte lätt att sätta gränser till någon i den ålderna. Vi försöker men kanske inte tillräckligt. Han har dock datortid. Han ska lägga sig kl 22 skoldagar och då tar vi hans mobil för natten även om jag vet att han inte somnar kl 22 så ligger han i alla fall i sängen. Sen har jag en 12 åring som tror man skiter pengar och där får man begränsa och försöka förklara vad saker och ting kostar och jämnföra men vad man får när man arbetar och vad det ska räcka till. Hon ska lägga sig kl 21, vilket hon oxå tycker är tidigt men men . Sen har jag en som blir 2 år om 3 månader och hon lägger sig kl 19, hon har visserligen börjat krångla med sin middagslur men det är bara o inse att hon är större och inte kräver 2 tim middagslur längre utan 1 timme.

    Sen är det alltid svårt med regler och sen kontra det med andras regler. Jag tror inte man ska döma så fort för att alla gör nog/förhoppningsvis sitt bästa. Jag har någon gång kommenterat till dig att jag tyckte Oskar var uppe allt för länge när ni bodde i Kalmar, han hade direkt inga kvällstider men jag hade inte kunnat säga det till vem som, för det gäller att man känner personen väl och att personen inte tar det som kritik utan som ett tips. Sen att man hjälps åt för det är banne mig inte lätt och vara förälder!!

    Frihet under ansvar är min melodi :)

    SvaraRadera
  3. Tack Elin för ett bra svar.. du verkar veta vad du prata om men även jag gör det.. håller med dig att det kan springa iväg fort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet precis vad jag pratar om...

      Radera
    2. Kan inte annat än instämma och jag hoppas det har ordnad sig för dig....
      Har tittat in på din blogg och du verkar ha en härlig liten kille.. väldigt lik dig måste jag säga...

      Radera
  4. Det är inte alltid lätt att vara förälder. Det är ett jobb i sig att vara, det borde du veta Michelle med 4 kids:) Två tonårs barn kan inte vara lätt att ha men som du skrev gör man sitt bästa... Men du har regler och det är ju jätte bra, men det finns ju dom som inte har några så det var några ord på vägen till dom:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och så hjälps vi ju åt med mina 4 hulliganer och dina 2 så blir föräldraskapet mycket lättare, Yihooo

      Radera
    2. Inte konstigt att de inte vet vilka barn som tillhör vem hihihih... Vi är ju familjen anorlunda hahhaha
      mina barn blev dina barn :) hhihiihi

      Radera
  5. O sen finns de ju tyvärr dem som ALDRIG skulle skaffat barn.....

    SvaraRadera