måndag 7 april 2014

Händelserik vecka med Einars familj från Island!

Det har varit en händelserik vecka. Veckan som varit. Det började på måndagen av att pojkarnas kusiner och farmor kom på besök. De skulle stanna i 8 dagar. 
Väl spända inför denna dagen. Pojkarna har inte gjort annat än att prata om detta i veckor till alla och i synnerhet Emma och Micke. De har sett fram emot denna vecka på samma sätt som de längtar efter julafton. 
Det sägs att barn inte kan ha höga förväntningar eller längtar efter något så mycket att de bli ledsna om det inte bli så. Jag känner mina barn så pass mycket att har de sett fram emot något och det bli på ett annat sett eller inte bli av så bli de jätte ledsna och besvikna. Om man känner mina barn så vet man de. 

Fixade i ordning Oskars rum till våra gäster. Vilket jag blev rätt nöjd med.  5 stjärnor ***** minst hihi

Veckan började med att barnen var på dagis medan jag fixade klart allt innan de skulle komma till oss. Pojkarna och jag mötte upp vid tåget. Anna Valdis och flickorna var väldigt trötta när de kom till oss. Jag hade gjort mat så vi alla kunde sitta ner första kvällen och bara njuta. Potatisgratäng och fläskytterfilé blev det. 





På tisdagen valde jag att ha pojkarna på dagis så våra gäster kunde vila upp sig efter resan hit. 
Valdis hade bestämt med sin pappa att de skulle bli upphämtade på eftermiddagen. Men de kom tidigare och åt våfflor med oss. Våffeldagen. Mitt upp i vårt ätande var det dags att hämta barn på dagis. Jag och farmor Anna hade bestämt att hämta tillsammans men så blev det inte. Utan Gylfi och Renné gick för att hämta. Alltså pojkarnas farfar och hans fru. Barnen var inte lika glada då de inte visste vem som hämtade. och kan oxå tillägga att detta brukar inte hända. tror de har hämtat max tre gånger ocg då var det bara Oskar. De kände inte igen sin farfar. Och de hade hoppats på sin farmor. Men inte långt efter pojkarna kommit hem så åkte Valdis och flickorna med Gylfi och Renné för att spendera några nätter där. Bra för pojkarna då de fick tid med sin farmor då kusinerna åkte till sin morfar. 
Det kan inte varit för farmor Anna med tre killar som slet och drog efter uppmärksamhet hihi. Men vad kul de hade. 
Oskar började direkt att fråga farmor att lära honom isländska. De satt och övade olika ord. Alexander hade mycket att visa och berätta. Jakob ville mest leka. Han tog med sin farmor för att leka. Åka buss hihi. På onsdagen följde Anna med och hämta på dagis. Pojkarna visade sin farmor deras dagis. Och Alexander slängde sig i famnen på farmor när vi kom. Vi gick en runda innan vi kom hem. På kvällen hade farmor även egentid med pojkarna när Einar jobbade och jag var på bowling. 















Kusinerna Emelia och Lilja och deras mamma Valdis hade lite otur med resan. De fick magsjuka de första dagarna och smittade oxå ner deras morfar och hans fru. 
Men när de kändes bättre begav vi oss för att leka på latjoland i Kalmar. Barnen hade jätte kul. De lekte och så klart åt lite glass. Innan leklandet fick det bli McDonalds för lite lunch. Mumms! 




















Men veckan blev inte riktigt vad vi tänkt oss. Einar fick åka iväg och jobba tisdag morgon till torsdag kväll. Jobb på fredag och lördag. Vilket gjorde att han inte fick så mycket tid med sin mamma och syster. 

Fredagsmorgonen började med att farmor badade Jakob. De skrattade och skvätte vatten :) Det var meningen att vi skulle åkt till stan med farmor och flickorna men Oskar kändes inte då kry. Hängig men framför allt trött. Vet att de inte gillar att gå på stan och speciellt inte om de inte känner sig bra. Men detta gjorde att jag fick tid att plocka undan lite här hemma. Dammsugan och moppen behövdes :) Det blir lite stökigare när man är många men inte mej emot.
.Alexander ville följa med sin farmor men det gick inte då det inte fanns plats i bilen. Han blev jätte ledsen och fick trösta väldigt länge. Han var helt enkelt otröstlig ett tag. Frågade vid flera tillfällen varför han inte gick följd med. Varför de gjorde saker utan att dom fick följa med. Varför dom inte ville leka med dom. Hur svarar man ett barn som hade sett fram emot att träffa sin släkt från Island. Att de ville göra saker på egen hand. Och inte med oss. Sa bara att de rest långt och vill se sig om.
Pojkarna lekte jätte bra och jag passade på att sitta i solen på balkongen en stund. blev taco mys när alla inkl Einar var hemma <3








Lördagen var mycket bättre. Då hade vi utedag. Barnen lekte ute på gården hela dagen tills vi bestämde oss för att köra en snabbis till kosta. Hans inte med så mycket utan vi bestämde att åka tillbaka på måndag. Einar hade tagit ledigt få för att spendera dagen med sin familj. Han ville följa med. 













I början av veckan bestämde vi att åka ut till Valdis och Einars pappa på söndagen men så blev det inte. Då de blivit sjuka i veckan ville vi inte riskerar att barnen och vi blev sjuka så vi följde inte med. Einars mamma och syster tog flickorna och åkte dit ändå. 
Kändes inte helt ok med att dom åkte dit då de skulle komma tillbaka till oss efter. Vi ville inte bli smittade. Men men....
Innan de begav sig till Gylfi så följde farmor med Oskar och Einar till simskolan. Det tyckte Oskar jätte mycket om. 










Vi gjorde det bästa av situationen och begav oss till skällby i Kalmar. Jag Einar och pojkarna. En riktig familje dag. Så mysigt och härligt vi hade det. Pojkarna lekte och busade. Vi fikade och bara mös. Det blev även en tur till Ikea och deras lekland. Oskar och Alexander fick leka där medans Jakob var med oss. Jag har en sådan fin familj. Älskar dom så otroligt mycket. 
















Dagen innan Islandsfolket skulle åka hem så blev det då turen till kosta outlet med hela familjen. Farmor Valdis och flickorna. Dock trodde vi på en stor familjedag men när vi kom till kosta ville de gå själva och vi gick för oss. 
Kan säga att det var inte lätt att gå i kosta med barnen. Man var rädd att de skulle riva ner och kunde då inte gå så länge på de olika ställena. 
När vi var klara åkte vi hem medan farmor och Valdis åkte på eget håll. Ville då inte umgås med oss. 




Denna veckan har både varit kul och väldigt tråkig. Jobbig men oxå rolig. Händelserik!

Som snäll och givmild var det självklart för mig att Einars mamma och syster så klart skulle bo hos oss under deras vistelse här. För mig var det en självklarhet. Dels att barnen fick lära känna Einars familj från Island men oxå att Einar hade möjlighet att träffa sin familj  då han jobbar väldigt mycket. Men för Einar åh andra sidan var det inte lika självklart. 
Jag bjöd in dom till vårt hem och vår familj. Hade dock hoppats på att vi skulle gjort mer saker tillsammans. Mest för barnens skull. Som jag skrivit innan så har de sätt fram emot detta sååå mycket. Einars familj är väldigt speciella och sitter mer eller mindre ihop. Vilket är lite nytt för mig. 
Denna veckan har gjort mig väldigt ledsen och besviken men oxå gett mig mer eller mindre perspektiv på, svart på vitt att allt jag känt och trott under alla år med Einar varit sant. 

Den dagen de åkte hem vinkade vi av dom vid tåget. gick och köpte frallor och gick hem och mös i soffan till Emil i Lönneberga. Bara tog det lugnt. Barnen lediga från dagis. Vi hade pyssel och bara lekte. Tillbaka till verkligheten och till  våra rutiner.....






När farmor kommit hem hade hon satt upp teckningarna som Oskar gjort på kylskåpet som hon lovat Oskar. Väldigt fint och Snällt gjort :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar