söndag 27 maj 2012

Äntligen har Jakob kommit till världen!

Fattar inte varför det bara ska vara förvärkar utan att det händer något. Tisdagen bestämde vi oss för att grilla hemma hos mamma. Det blev grillspett som jag gjorde iordning. Hade haft värkar från och till hela dagen och ringde mamma och bad henne hämta Alexander på dagis. Oskar var hemma då han var jätte trött och hängig. Jag sov på eftermiddagen medan Oskar tittade film. Kände mig konstig och olustig. Kan inte riktigt beskriva hur egentligen. Mamma hämtade på dagis och grillat blev det iallafall. Mammas vän var också bjuden. Lite mys en tisdagskväll. Natten kom och jag fick mer och mer ont. Ringde in till förlossningen och de ville vi skulle komma in. Ringde mamma kl 23,45 och mamma kom ner och sov hos oss och tog barnen till dagis på onsdagsmorgonen. Vi åkte in och de satte CTG. Det visade barnets hjärtljud och de var jätte bra, men även värkarna syntes med 5-7 minuter mellan värkarna. Men jag var inte öppen något men de beslöt sig om att jag skulle stanna då vi har en bit att köra. Natten mot onsdagen var en rätt lugn natt men när morgonen kom satte det igång igen. När jag låg på sidan var värkarna starka men så fort de gjorde CTG och jag låg på rygg försvann nästan de helt.. Lille bäbis hade det bra i magen och ville inte ut. På förmiddagen var vi ute och gick. vi gick och gick och gick. Var i mammas butik på Båtsmanstorget. Einar var fräck nog att fråga om mamma kunde sponsra till en klippning så Einar klippte sig innan vi var tillbaka på sjukhuset igen. Det gjordes ett nytt CTG men inte mycket som hade hänt men lite. Jag tog och badade lite men fortfarande inget. På eftermiddagen bestämde läkaren och barnmorskan att händer det inte innan 16 så skulle vi ta ställning till om vi skulle åka hem eller stanna. Vi tog en tur till och vi gick och gick och gick. Så fint väder. Det hade hänt lite vid 16 tiden och de bestämde att vi skulle stanna och om det inte hänt något under natten skulle de sätta igång mig på torsdagsmorgonen. Vi fick sova i ett rum på bb. Einar fick en egen säng. De andra nätterna har han sovit i en sackosäck.
Blev inte mycket till sömn den natten heller. Hörde många barnaskrik under natten och ville bara få allt överstökat.
Och så blev det. Kl 10 på torsdagen satte de igång mig. De gjorde så att vattnet gick men inte mycket till värkar kom. Inte förrens efter att de satte igång droppet kl 11 händer det något. Det kom mer och mer värkar och tätare och tätare kom dom. De fick sänka droppet för mina egna värkar kom. Behövdes bara en liten start på vägen. Fick ta hjälp av min bästa vän under värkarna och det var inte min man utan lustgasen :) Om jag inte hade haft min man och lustgasen hade jag aldrig klarat mig igenom förlossningen alls. Nu är allt igång och på tre krystvärkar är han ute vår underbara lille pojke, 13,09 och jag är helt slut. Allt gick jätte bra men ont gjorde de.


Äntligen är han ute vår efterlängtade lille kille. Stolt pappa fick hålla honom först då hans mamma var helt slut. Efter att allt var klart kommer jag ihåg att jag frågade barnmorskan om jag fick sova hihihi. snacka om knasig. Hungrig var jag också som en hel björn. Kunde äta hur mycket som helst.



Mamma kom upp på eftermiddagen och gratulerade oss men höll även sitt nya barnbarn. Blev inget bb för oss utan vi hamnade på patient hotellet med eget rum och tv. Einar stannade till fredag och mamma kom då med barnen till oss. Hon höll då Jakob som han nu ska heta och Oskar och Alexander stod vid hennes sida.



Vi gick till lekparken och hade det jätte mysigt. Både Oskar och Alexander är så stolta storebröder. Vi åkte till mamma och hennes butik och där beställde Einar och barnen mat. Vi visade så klart upp vår lille skatt också. Jag är så glad över våra tre barn. Älskar dom över allt annat på denna jord. Och så klart min underbara man som hjälpt mig att sätta dom till världen.
Oskar hade jätte svårt att slita sig från Jakob och blev jätte ledsen när de skulle åka hem. Vi bestämde då att de skulle komma och hälsa på även på lördagen. Fick besök på lördagen av vår vän Anna, hon kom utan barn. Hon hade med sig jätte fina kläder till Jakob och en söt liten råtta. Vi pratade en stund sen kom resten av min familj. Einar la sig i sängen men Jakob och Oskar och Alexander kröp upp vid sidan om. Alla mina killar samlade på ett och samma ställe. Även då gick vi till lekparken men också upp till sjukhuset för att hämta ut en bil barnstol. Både jag och Einar var väldigt skeptiska om alla bilstolarna skulle få plats men det var inga problem. Vi fick möblera om lite bara. Nu sitter Alexander fram, Jakob bakom Alexander och Oskar i mitten. Helt perfekt!
Oskar stannade kvar hos mig på lördagkvällen och mös med Jakob. Oskar blev jätte glad att han fick stanna och kom inte till ro förren 22,30 då jag la Jakob hos honom i sängen. Både Oskar och Jakob sov gott.














3 kommentarer:

  1. Så kul att läsa om förlossningen! :) Vilket sjukhus var ni på? :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra:) Visste först inte om jag skulle skriva om den men det kändes bra:) Vi var på Växjö sjukhus.

      Radera
  2. Jag hade hopptas på mer ingående om förlossningen :). Vad skönt att det är över och att familjen mår bra, njut av livet nu och var rädda om er.
    Ni ser lyckliga ut och det är härligt och se storebröderna så glada över sitt syskon.
    Håller med dig det var väldigt fräckt av Örnen och be om en klippning, jag hade skämts.
    Ha de fint så ses vi om två timmar :)
    Kramis

    SvaraRadera