tisdag 27 mars 2012

Går min egen väg.....

Tänkte jag ska prova något annat nu... Oskar och Alexander har stått på special kost en längre tid, gluten- och laktosfritt och det har blivit bättre..men....
Min bästa vän visade mig ett reportage i tidningen Vi föräldrar att man inte kan ha laktos intolerans när man är liten.. Tycker allt är så jobbigt just nu då våran läkare säger att vi ska utesluta laktos och gluten i maten. Man misstänker gluten på Oskar och han har blivit bättre men reagera på mjölken när han dricker den och läkaren tyckte då att om han blir bättre utan laktos och gluten, så ska vi köra på de men allt detta har fått mig att bli osäker...Om nu dietister säger att små barn inte kan ha laktosintolerans varför säger då läkaren att jag ska utesluta de...hum skumt...
Så nu går jag min egen väg genom att ge Oskar glutenfri mat med vanlig mjölk i. Men laktosfri mjölk att dricka och laktosfri yoghurt. Tänkte om man börjar successivt så kanske magen klara det lite bättre. Alexander däremot får vanlig mat men kommer fortfarande drick laktosfri mjölk... han har inte konstaterad gluten men visst han har blivit jätte mycket bättre utan gluten och laktos och därför har han också fått special kost. Barnens pappa har gluten och jag är laktosintolerans så det är den maten som serveras hos oss. Jag vill gärna inte laga två maträtter även om barnen egentligen ska äta annorlunda. Så jag tänkte om de äter samma mat som vi hemma så kan de få annan mat på dagis.

Ni som läser detta får mer än gärna ge mig råd då jag känner mig vilsen i allt detta....

Tänk om jag gör fel, tänk om barnen bli sjuka eller jag förstört deras mage för livet då jag gjort som jag gjort... Vet inte om jag gör rätt eller fel... Men just nu känner jag att jag går min egen väg för läkare ger jag inte mycket för... Har haft två läkare på Oskar och båda säger olika... De är ju barnläkare och ska ju kunna sådant. Eller man tycker det iallafall...

2 kommentarer:

  1. Tycker du ska kontakta en dietist där ni bor och få höra vad han/hon tycker!
    Jag kan tänka mig att Oskar har gluten men jag tror inte Alexander har det. Har du goglat och sett om det finns något vettigt svar på nätet?
    Hur eller hur så gör du det du tror är bäst för dina små älsklingar och det är det som räknas oavsett om du gjort fel eller inte.

    SvaraRadera
  2. Tack för ett bra svar.. ska kontakta dietist och se vad de säger...Har inte googlat men ska absolut göra de.. Tack!!!

    SvaraRadera