onsdag 28 mars 2012

Dagis problem!!

Idag är ingen bra dag...
Jag trodde dagis skulle bli glada när det kom två nya barn till byn men jag hade visst fel. Sen dagen barnen började på dagiset där vi bor har det inte varit annat än problem med allt, tider mat osv.. Dagis där Oskar och Alexander är på är inget bra dagis.. De hälsar knappt när man kommer och hämta.. De blir skit sura om man är någon minut sen... Eller om man lämna senare än tiden man har...Skulle man vara sjuk så får man inte sätta tiden efter den andre föräldern utan då ska den friska föräldern gå tidigare från jobbet eller den sjuke hämta efter avtalad tid. Vi säger att man  har 15 timmars som i detta fallet, då mellan 8,30-13,30 tis- tor. Då ska den friska föräldern lämna och hämta enligt dessa tider och vara föräldraledig resten.. men jag trodde dagis var till för när man jobbar.. Skulle man då vara sjuk måste ju den ande föräldern kunna jobba och då kunna ha dagis de timmar som behövs..Men så fungerar det inte här. Fick till svar att det är dessa regler som gäller.. Sen var det PUNKT...
Jag har läkarintyg på att jag ska få ha barnen längre om dagarna än de 15 timmar de får lov att vara när man är hemma, sjuksriven eller arbetslös.. Haft det jätte jobbigt med att få igenom de tider jag har nu och de gäller bara tills idag..Och även om jag fortfarande har väldigt ont av min foglossning så låter de mig inte ha de tider jag haft utan nytt läkarintyg..Mitt läkarintyg gick ut idag och måste skaffa ett nytt om jag ska få fler timmar.. det kan jag acceptera men jag kan inte garantera att jag få ha de tider jag haft nu utan att de ska minska tiderna antingen att jag lämnar senare eller hämtar tidigare.. Tycker inte det är rättvist då jag fortfarande har ont och det har inte blivit bättre att de ska minska min tid...Jag har ju fler timmar för att det ska underlätta för mig och att jag inte ska belasta med tynga lyft. Det blir tyngt hur man än vrider och vänder på de om barnen ska vara hemma... Alexander byter man ju blöja på. han ska upp och ner på skötbordet.. på och av med kläderna.. Man ska kunna gå ut med dom och då blir det ju i och ur gungan eller liknande...Efter att ha de hemma på helgen och jag lyfter lite för mycket eller anstränger mig sätter sina spår och jag har ont i en eller flera dagar efter... Det händer ju att man måste hjälpa Oskar också även att han är stor och klara sig bra själv.

Rektorn ringde idag och påpekade att jag inte följt överenskommelsen.
Dagis tiderna är: måndag - torsdag 9-17,15 och fredagar 9-15,15 Då är det meningen att jag ska lämna och min man hämtar, men det är inte alltid det har blivit så utan jag har både lämnat och hämtat.. De stör dom så mycket för jag har läkarintyg på foglossning och får ju då inte lyfta och anstränga mig så mycket. Men sen att jag hämtar för min man inte är hemma förrän halv sju sju på kvällen ska ju kvitta för har man tid mellan en viss tid och den ena inte kan hämta så är det ju självklart att den andre hämtar.. Min mamma har varit till jätte stor hjälp på morgonen då hon kommit till mig och hjälpt mig vid frukosten, borstat tänderna och klätt på dom kläderna för att sen köra dom till dagis.. som sagt det har underlättat jätte mycket... Om hon någon dag har slutat tidigt har hon även hämtat på dagis... Rektorn tyckte jag skulle sätta schema så mamma hämtar tidigare vissa dagar och resten hämtar min man men hallå vilken verklighet lever hon i??? Men sen är det ju så också att barnen har varit ledig vissa fredagar och även mitt i veckan för att jag hittat på något med min bästa vän och hennes barn eller något annat och även då skulle det vara schema på att en dag i veckan skulle barnen vara lediga....
Blir så arg när jag skriver detta och så frustrerad för att jag inget kan göra åt detta... De två andra dagis jag haft till barnen har det aldrig varit detta problem.. Då menar jag verkligen ALDRIG... Men skillnaden är väl från kommun till kommun.. Nu tillhör vi Tingsryd kommun och innan Kalmar...
Jag värdesätter dagis jätte mycket för mina barn för jag tycker barnen mår bra av de men dock inte de dagis de är på nu.. Det ska vara bra personal, bra ute miljö, bra inne miljö, bra pedagogik, kemin mellan föräldrar barn och personal ska även fungera bra... Har säkert missat något men lite har jag fått fram iallafall.... Känner att viss personal är jätte mysiga, maten är ok, finns en jätte fin och bra ute gård för barnen att vara på.. kunde varit lite mer anpassad för de allra minsta...finns ingen kemi riktigt mellan föräldrar och personal iallafall inte med mig... Sen finns det den personal som har varit där för länge och som inte längre ser till barnens bästa utan endast till sig själva.. som att barnen ska vara ute mer nu när det är fint väder eller, äta frukt ute eller gå till skogen.. NEJ då är det jobbigt. Sen finns det dom som tycker specialkost är jobbigt. En av personalen hade bakat glutenfritt bröd men varken Oskar eller Alexander gillade de. Då fick jag höra av en annan personal att det var otacksamt av dom att inte äta de.. för de hade ju gjort det speciellt för Oskar och Alexander.. lagt ner tid på något som dom inte tyckte om.. men hallå kan man verkligen säga att barn är otacksamma för att de inte tycker om ett visst bröd eller dyl...
Fråga man personalen vad dom har gjort under dagen så får man nästan alltid till svar: vi skriver alltid upp vad vi gjort i boken som hänger vid anslagstavlan...
Har allt gått bra idag, har de ätit bra? jodå det har väl gått bra och de har ätit eller så blir svaret, jag har varit med de stora så jag vet inte hur Alexander ätit idag... Men känner då att personalen som stänger kan väl visa lite intresse av att ta reda på de för som föräldre vill man ju veta hur det har gått under dagen.. Eller??

Skulle kunna skriva hur mycket som helst men nu orkar jag inte skriva mer om detta.. Ska ta kontakt med Kommun rådet i morgon och gå den vägen.. ska även fixa läkarintyg... Kommer ha barnen två månader till sen har jag sagt upp dagis...
Barnen kommer vara på detta dagis fram till sista Maj sen ska de vara hemma med mig och bäbisen...Längtar jätte mycket att kunna ha alla mina barn hemma :) Kommer nog bli lite tyngt och svårt i början men det gäller att hitta rutiner och aktiviteter för barnen så det passa alla...

Kommer en uppföljning på detta när jag vet hur det kommer bli.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar